Op Vancouver Eiland

30 juli 2012 - Vancouver, Canada

Ondertussen zijn we zoals de titel al aangeeft opVancouver Eiland aangekomen.

Eerst zijn we in Whistler geweest, in dit dorp  werden bij de Olympische spelen van 2010 de ski wedstrijden gehouden. Je kunt er nog veel van terugvinden, er is een Olympic Plaza, waar je nu ook naar de Olympische Spelen in Londen kunt kijken, er zijn veel sportfaciliteiten en ook de skiliften zijn in werking. Nu om mensen met fietsen naar boven te vervoeren, zodat ze op de mountainbike weer naar beneden kunnen crossen. We brengen er een gedeelte van de dag door en vertrekken dan richting Squamish.

We overnachten een kilometer of tien voorbij dit plaatsje bij Porteau Cove. Helaas was de camping vol, dus moesten we op de over flow parking. Eigenwijs als we zijn, zijn we op de day-use parking blijven staan, hierdoor hadden we 's morgens een prachtig uitzicht op de Howe Sound. We vertrekken er al weer vroeg om richting de ferrie van Tsawassen te gaan. Dit is aan de andere kant van Vancouver, maar we zijn er al zo vroeg, dat we een boot eerder kunnen nemen. Zo zijn we al vroeg op Vancouver Eiland en kunnen de rest van de middag lekker rustig aan doen.

Vandaag zijn we met een zodiac de zee op geweest om orka's te gaan kijken. Aan deze kant van Vancouver Eiland zijn er een aantal families van deze dieren.

Om tien uur varen we uit en na een veertig minuten komen we bij een eilandengroep aan. Op het grootste eiland staan een vuurtoren, een huisje, een botenhuis, meer niet.

Op de kleinere eilandjes is helemaal niets, alleen maar zeehonden, zeeleeuwen en een eenzame zee arend. Prachtig om dit allemaal zo te zien. We krijgen alle gelegenheid omfoto's te nemen.

Hierna gaan we weer door, met een vaart over het water. Mensen met rugproblemen kunnen dit beter niet doen, want het is soms niet echt comfortabel.

Na nog weer een half uur zien we een aantal boten bij elkaar liggen, er zijn geen orka's te zien, maar wel een tweetal humpback whales (bultruggen).

Je ziet ze eerst 4 of 5 keer ademen en daarna duiken ze voor langere tijd onder, dan zie je de staartvin. Maar oh, wat is het moeilijk om ze goed op de foto te krijgen en te filmen in een schommelende boot.

Ook als ze een paar keer echt hoog uit het water komen is het een toevalstreffer als er wat opstaat. Jammer genoeg moeten we op een gegeven moment weer terug naar de haven en daar komen we om 1 uur weer aan.

Hierna eten we wat in Victorie en lopen het oude centrum door. Er staan nog veel oude gebouwen van rond 1900, er is een kleine Chinese wijk en natuurlijk is het ook heerlijk om een tijdje over de haven uit te kijken. Regelmatig stijgen en landen hier watervliegtuigen.

Tegen half vijf nemen we de bus terug naar de camping, waar we nu nog zitten na te genieten van een heerlijke dag.